Hikmah dalam Berdakwah

.
Kasih-sayang, belas-ehsan, kejujuran, kesopanan dan sepertinya adalah sifat-sifat Mukmin yang sebenar. Belajar sirah Rasulullah sebagai contoh yang terbaik. Marilah kita berusaha menjadi contoh Mukmin yang sempurna. Mudah-mudahan terbuka hati lebih ramai insan kepada Islam melalui tauladan baik yang penuh hikmah.

Sebagai contoh, pengalaman Ustaz Ayub Abdul Rahman 59, dahulunya seorang Paderi Besar Kristian yang lebih dikenali sebagai Reverend Anthony Samy Perumal Viagulam dan pernah berkhidmat di Gereja St. Augustine of Canterbury, Frankfurter Jerman selama hampir 10 tahun:

“Mereka merupakan jiran yang sangat baik. Sehinggakan saya masih ingat walaupun mereka menjalani ibadat puasa Ramadan, kami sekeluarga adalah orang pertama yang akan menerima juadah berbuka puasa mereka. Mereka tidak akan berbuka selagi kami tidak menerima juadah tersebut walaupun kami bukannya beragama Islam. Ia memang satu situasi yang mengharukan”.

“Begitu juga apabila ada ahli keluarga saya sakit dan memerlukan rawatan segera ke hospital, jiran-jiran Melayu saya inilah yang akan bersusah payah menggunakan kenderaan mereka untuk membawa kami ke hospital dan mereka tidak pernah berkira. Saya kira mereka merupakan jiran terbaik yang pernah saya jumpa” kata Ayub.


~ Wawancara penuh Ustaz Ayub Abdul Rahman ,
~ Ustaz Ayub Abdul Rahman (formerly Reverend Anthony Samy)
.

No comments:

Post a Comment