Selidik sebelum setuju....

.
“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” [Al Hujuraat:6]
.

.

Orang Tua Cakap Berulang-ulang.....

Kalau emak, bapak, datuk atau nenek kita cakap benda yang sama berulang-ulang..... tahan nafas, senyum dan layan.... ingatlah video ini:

http://www.youtube.com/watch?v=y381DEn5Ku0



Selamat meningkatkan amalan di 20 hari terakhir Ramadan 2009.
Mana tahu, mungkin ini Ramadan terakhir kita.

Wassalam :)

Sebagai Anak.....

"Ya ALLAH Yang Maha Pengasih, kasihi lah ibu bapa ku dan ibu bapa mertua ku sebagaimana mereka mengasihi aku sekeluarga. Ya ALLAH Yang Maha Pengampun, ampunkan lah segala dosa mereka".... T_T

Hayati lirik lagu Anak @ Child dari Freddie Aguilar....
.
Versi English


.

Versi penuh Tagalog dan sarikata English


.

Kenapa Kita Membantu Orang Lain?

Kita bantu orang lain dengan apa yang kita ada..... mungkin wang, masa, idea, kesediaan mendengar dan banyak cara lain. Kenapa kita membantu orang lain? Petikan dari artikel2:

Facebook

“Allah selalu senantiasa memberikan pertolongan kepada hamba, selama hamba tersebut senantiasa menolong saudaranya”.

Dari hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah RA ini, telah jelas bahwa Allah SWT sangat menganjurkan bagi semua hambanya untuk saling menolong. Disebutkan di atas bahwa Allah akan senantiasa memberikan anugerah dan rahmat-Nya kepada para hamba dengan mudah bila dia mau membantu saudaranya sesama muslim.

Tidak saja di dunia, nanti di akhirat Allah akan menghilangkan darinya beban dari beban-beban di hari kiamat, sebagaimana sabda nabi Muhammad SAW,

"Barang siapa yang meringankan beban orang mukmin di dunia, maka nanti pada hari kiamat Allah akan meringankan beban darinya beban-beban hari kiamat".

Seyogyanya, kita senantiasa membantu meringankan beban dan kesusahan orang lain serta membantu mereka memenuhi hajatnya, baik dengan harta ataupun tenaga yang kita miliki.

Janganlah kita berfikiran "dapat apa kita bantu orang lain" atau ketika kita telah membantu orang lain, janganlah terselip dalam pikiran kita perhitungan secara materi "aku bantu kamu tapi kamu harus bayar". Serahkanlah semua kepada Allah SWT, karena orang lain akan peduli kepada kita jika kita peduli kepada mereka. Ingatlah! Kita di dunia tidak akan selalu hidup dalam kejayaan.


www.ustazamin.com

Kita tolong orang lain bukan kerana kasihankan dia. Kalau kita menolong orang lain kerana kita kasihan dekat kita, pertolongan kita tidak akan tahan lama. Pernah tak kita mendengar seorang berkata “Dia tu dulu, anak nak sekolah pun tak mampu, saya yang tolong dia tu,dah berjaya sombong bukan main. Menyesal aku tolong”

Ini yang akan jadi apabila seorang itu menolong kerana kasihan.

Kita tolong orang lain bukan kerana nak nama. Kalau nak nama, nanti tak dapat nama, kita akan tinggalkan usaha ini. Nanti kita akan berkata "ah, malaslah nak buat, orang bukan hargai pun"

Kita tolong orang bukan kerana kita hebat. Kalau kerana hebat, apabila tidak ada orang rasa kagum dekat kita, kita akan tinggalkan usaha ini.

Jadi kenapa kita menolong orang lain?

Kita menolong orang lain kerana Allah yang menyuruh kita membantu orang lain. Allah suruh kita tolong orang susah. Allah suruh kita ambil berat orang sakit, ziarahi mereka, iringi jenazah mereka. Allah yang suruh kita menyalurkan sedekah jika kita mampu.

Ye, kita membantu orang lain bukan kerana kasihankan dia, kita bantu mereka kerana Allah suruh kita bantu orang lain. Jika perkara ini kita faham, kita akan membantu orang lain kerana Allah. Sama ada orang tahu atau tidak, kita akan tetap bantu orang, sama ada orang hargai atau tidak, kita akan tetap membantu orang, sama ada orang sangka baik atau tidak, kita akan tetap membantu orang lain.

Membantu orang lain kerana Allah, akan dianugerahkan:-
1. Diganti pemberiannya dengan yang lebih baik
2. Diberikan pemberiannya dengan sepuluh kali kebaikan
3. Di beri perlindungan Arasy ketika di padang mahsyar nanti
4. Dan lain-lain lagi.

Kita boleh menyenaraikan ratusan hadith dan ayat al-Quran untuk kelebihan ini. Tetapi yang paling besar ialah, kita membantu orang lain untuk mencari keredhaan Allah. Ia yang terlebih besar. Kita tidak ke syurga dengan kehebatan amalan kita. Amalan kita terlalu sedikit di bandingkan dengan syurga itu. Kita ke syurga kerana keredahaan Allah kepada kita lantaran usaha mentaati perintahNya.

Jadi, jangan rasa hebat dalam amalan, jangan rasa ragu-ragu nak membantu, jangan membantu dengan rasa terpaksa, jangan membantu dengan rasa tak puas hati. Sesungguhnya, kita membantu, kerana Allah suruh kita bantu orang lain.

Semoga, usaha mentaati Allah ini menjadikan kita terus dibimbingNya. Kita mengharapkan agar, ketika mata kita tertutup bertemu denganNya, terdapat kasih sayangNya pada kita kerana kita cuba mengasihi saudara seIslam kita di dunia.

“Kasihilah sesiapa yang berada di bumi, nanti akan mengasihi kamu sesiapa yang berada di langit” – hadith riwayat at-Tarmizi.


Tan Sri Syed Mokhtar
"Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri.
"Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.
"Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain," katanya.

taman-firdaus.blogspot.com

Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, Allah akan membalas ejek-ejekan mereka dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Surah At-Taubah :79)

Tanda yang mudah ditemukan dalam diri seorang munafik adalah mencela. Dari zaman Rasulullah saw hingga zaman sekarang, orang-orang munafik selalu mencela mereka yang tidak sepaham, sepemikiran dan sejalan dengan dirinya.

Jika dulu orang-orang yang berjihad bersama Nabi saw yang dicela, zaman sekarang orang-orang yang bertakwa pun juga dicela. Salah satu kelompok yang menjadi objek mereka adalah orang mukmin yang bersedekah.

Di Surah At-Taubah: Ayat 67 kita sudah membahas bahwa orang munafik itu kikir. Kikir adalah sikap pasif. Bila menjadi kata aktif, kikir bermetamoforsa menjadi celaan terhadap orang yang bersedekah.

Bila kita pernah mengkritik teman yang bersedekah dengan kata-kata...jangan memaksa diri bersedekah kalau kamu sendiri masih perlu dibantu..atau ...buat apa kamu bantu orang lain, saudara kamu sendiri masih banyak yang hidupnya susah..atau ...kalau kamu terlalu royal dalam mengeluarkan uang buat orang lain, kapan kamu bisa menabung buat masa depan kamu?...atau...ya elah, kalau cuma seribu perak, buat apa sedekah? Seribu perak bisa buat apa hare gene?

Maka berhati-hatilah! Sebab bisa jadi bibit kemunafikan mulai tumbuh dalam hati kita. Menghina, mengkritik dan mencela orang yang bersedekah, dan bahkan hanya sekedar kesanggupannya, merupakan ciri orang-orang munafik sejak zaman Rasulullah saw hingga saat ini.

Semoga kita terhindar dari penyakit munafik jenis ini. Amin Ya Robbal’alamin.
.

114 Surah dalam Al-Quran

Senarai 114 Surah di dalam Al-Quran dan maksudnya
di website Tafsir Ibn Kathir atau Wikipedia

Hafal 6 nama Surah setiap hari, hafal kesemua 114 dalam 19 hari sahaja!

Nasyid untuk menghafal 114 Surah Al-Quran.....

http://www.youtube.com/watch?v=aAAj6Ldflzk

.

http://www.youtube.com/watch?v=PIQM6EI-1BE

.

Golongan yang diSukai Allah

Disalin dari blog Brother Adib.... lapan golongan yang disukai oleh Allah swt:
Al-Muhsinun
~ golongan yang berbuat kebaikan
"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang suka berbuat kebaikan" (Al-Baqarah: 195)

At-Tawwabun
~ golongan yang suka bertaubat
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat kepadaNya" (Al-Baqarah: 222)

Al-Mutatahhirun
~ golongan yang suka menyucikan diri
"Dan mengasihi orang-orang yang sentiasa menyucikan diri" (Al-Baqarah: 222)

Al-Muttaqun
~ golongan orang-orang yang bertaqwa
"Maka sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa" (Ali-Imran: 76)

Al-Sobirun
~ golongan orang-orang yang sabar
"Dan Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar" (Ali Imran: 146)

Al-Mutawakkilun
~ golongan yang berserah diri hanya kepada Allah
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya" (Ali Imran: 159)

Al-Muqsitun
~ golongan yang berlaku adil
"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil" (Al-Maidah: 42)

Al-Muqatilun fi Sabilillah
~ golongan yang berjihad pada jalan Allah
"Sesunggunya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang beratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff: 4)

Nota:Senarai diatas dipetik dari Buku Inspirasi Menuju Jalan Sempurna oleh Muhannad Ibrahim Salim. Terjemahan oleh Ustaz Zainudin Hashim

Bertengkar Atas Perkara Yang Remeh....

Salah satu tanda sifat munafik ialah bertengkar berlebih-lebihan. Salah satu ubatnya boleh diambil di bawah..... mari amalkan semula adat perbezaan pendapat (ikhtilaf)

IKIM Views @ The Star
A GROUP of Muslim jurists once got together, and because they could not think of anything better to do, they proceeded to talk of trivial matters.
One of them asked: “During a funeral procession, should one walk on the right side of the coffin or on the left?”. Immediately, the group became confused and was divided by differences of opinion.
Some argued that one should walk on the right side, while others maintained that one should walk on the left.
Each group believed its argument was better than the other’s. Unable to solve their problem, they went to Mulla Nasreddin and asked for his fatwa.
Nasreddin listened to each group carefully and then said: “It does not matter on which side of the coffin you are, just as long as you are not inside!”.
A legendary satirical Sufi figure, Nasreddin in this anecdote gets his message across in a manner of profound simplicity. Simply put, Muslims should be on guard against idle conjecture.
Indeed, wasting time in vain controversies is rebuked by Allah in the Qur’an (Al-Kahf, 18: 22, 26).
It is “in vain” to argue over religious truths with no authority based on true knowledge (Ghafir, 40: 56).
Allah commands in the Qur’an not to imitate quarrelsome people who love mischievous controversies. Barren controversies waged concerning religion reflects a false conception of knowledge.
On the one extreme, there are those secularists who assume that science, which is only relative to the phenomenological, is the only authentic knowledge, including the philosophy derived from it.
On the other extreme, there are those who restrict knowledge (al-‘ilm) only to the domain of jurisprudence (ahkam fiqhiyyah).
Such attitudes cause an inability to define real issues and inability to isolate real problems from false ones.
If real problems are not identified in the first place, certainly there will be no hope of finding the right solutions.
It is a characteristic of the feeble minded and shallow to enjoy endless controversy — polemics of insignificant issues, polemics of unnecessary legalistic details, and scholastic hair-splitting trivialities.
Muslims must be wise enough to distinguish between peripheral and marginal issues and major ones that directly concern humanity and the knowledge concerning the purpose of life and ultimate destiny.
It is a pseudo problem to emphasise differences between the various madhahib (Islamic legal schools). It is also false to emphasise trivialities within those legal schools and to argue obstinately for adherence to them.
Hurling accusations of irreligiousness against the other will not solve anything.
It is also erroneous to attempt an ignorant interpretation of Quranic verses whose meanings are obscure (ayat mutashabihat), for example on the question of fate and predestination (qada’ and qadr).
Rather, Muslims must emphasise the main business of religion, which emphasises authority of knowledge against conjecture; and education with moral purpose and spiritual significance (al-ta’dib).
Throughout history, the foregoing was emphasised by sincere scholars and scholars of keen intelligence and profound insight.
Scholars who had intellectual integrity and honoured the trust of right spiritual leadership, classified the various sciences in relation to their priorities and placed each one according to its correct order of priority.
This ensured integrated knowledge, of which there is always equilibrium between two types of knowledge; knowledge of the world as well as knowledge of reality, truth and values.
Imam al-Shafi‘i (d. 204/820) once remarked: “Knowledge has a dual nature: concerning bodily matters, and concerning religious affairs” (“Al-‘ilm ‘ilman: ‘ilmul abdan wa ‘ilmul adyan”).
Al-Shafi‘i’s remark conveys the true conception of knowledge as it faithfully reflects human nature itself.
The worldview of Islam defines mankind as one possessed of a sublime ruh or spiritual subtlety created by Allah (Al-Hijr, 15: 29).
Composed of body and soul, at once physical being and spirit; out of these two, there is constituted a third entity called man (Al-Mu’minun, 23: 12-14).
Al-Shafi‘i further remarked: “Knowledge is not what is memorised, but only what benefits (humanity).”
Integrative knowledge is a means of attaining humanity’s good, wherein the physical aspect must be integrated in a profound and inseparable way to the spiritual and intellectual aspects.
As one’s knowledge with all its branches must extend its fruits in the form of one’s useful and helpful actions in the best interests of one’s soul and society, the Prophet Mohamed took refuge in Allah from knowledge which does not benefit (narrated by Ibn ‘Abd al-Barr and Ibn Majah).

Kalau Nak Buat Dosa....

Bila tengah buat dosa, ALLAH tunjuk begini..... Nauzubillah!

Elderly man dies during sex (NST, 30 June 2009)

KUANTAN: A 78-year-old businessman died of a heart attack while allegedly in the midst of foreplay with a transvestite on Sunday.

Harun Mohd Salleh was in the 31-year-old transvestite's room in Jalan Sultan Ismail about 5.40pm when he died.

The transvestite claimed Harun was caressing him when he had the heart attack.

Deputy district police chief Superintendent Zulkifli Taha said police had classified the case as sudden death.
.

Skalian Mukmin Bersaudara!

Surah Al-Hujurat: 9 - 13 @ English * French * Chinese, Tamil & more

[9] Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga dia kembali mematuhi perintah Allah; jika dia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.

[10] Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

[11] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk.

(Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.

[12] Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.

Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

[13] Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).

Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

http://www.youtube.com/watch?v=Uj54DqVS1jg


.

Benci....

Jalankan amar makruf nahi mungkar dengan penuh hikmah....

Benci pada dosa, bukan pada orang yang membuat dosa!

Hate the sins, not the sinners!

ALLAH s.w.t. lagi Maha Pengampun.....
siapa pula kita untuk membenci makhlukNYA?
.

Khutbah Jumaat mesti ada "impak maksima"!

Baru satu jam habis solat Jumaat, saya dah lupa cerita khutbah Jumaat minggu ini! Cuma ingat perkataan guru, ilmu, taqwa dan "mimbar mengajak". Khutbah minggu lepas? Satu iktibar pun tak masuk kepala :(

Setiap hari Jumaat, umat Islam meluangkan masa 30 minit mendengar khutbah di masjid. Ada wanita yang mendengar/menonton di rumah.

YB Menteri, Mufti, Pengarah2, Pegawai2 dan Imam2 yang berkenaan mesti mengambil langkah agar Khutbah Jumaat ada "maximum impact" atau impak maksima. Bukan setakat cukupkan rukun Jumaat.

Khutbah Jumaat peluang yang baik untuk meningkatkan minda, aqidah, akhlak dan kemajuan umat Islam tanpa mengira bangsa dan parti politik. Umat Islam maju, Malaysia pun maju!

Untuk Tuan / Puan Penulis Khutbah

Tuan2 dan Puan2 penulis khutbah mesti menggunakan pendekatan "pembelajaran dewasa".

Contohnya, gunakan cerita dan analogi, kurangkan berleter. Gunakan teknik pertanyaan dan jawapan. Khutbah mesti ada tujuan.... "what", "so what", "now what".... iaitu apa yang dicerita, apa faedahnya untuk saya, apa yang perlu saya buat.

Dan gunakan berbagai teknik lain yang akan menarik perhatian jemaah, meningkatkan ingatan mereka dan yang paling penting mereka gunakan ilmu yang dipelajari dari khutbah tersebut. Biar sedikit tapi berkesan, daripada banyak bebelnya tapi tiada yang ingat.

Untuk Tuan Imam

Tuan perlu mempelajari ilmu "public speaking" dan "motivator". Tidak perlu cakap berapi-api umpama ahli politik. Namun Tuan perlu menarik perhatian para Jemaah dengan suara dan perasaan. Kalau khutbah macam berucap di majlis kematian dan tersekat2 pula bacaannya, sudah pasti fikiran Jemaah melayang.

Untuk Ahli Jemaah

Mari sampaikan maklumbalas kepada mereka yang berkenaan dengan cara sopan santun dan dengan cadangan membina. Sampaikan maklumbalas kepada saudara2 kita yang boleh memperbaiki khutbah Jumaat dan meningkatkan impak kebaikannya:

- Y.B Mejar Jeneral Dato' Jamil Khir B. Hj. Baharom (B)
- Jabatan dan Kakitangan JAKIM
- Majlis Agama Islam Negeri di Malaysia

Semoga Khutbah Jummat di Malaysia mencapai kebaikan yang maksima :D
.

Hari Ibu....

Dalam Islam, setiap hari ialah Hari Ibu dan Hari Bapa. Sambutan setahun sekali bukan tradisi Islam. Jadi raikan ibu bapa kita dengan kasih sayang setiap hari sementara mereka masih ada. Dan doakan kebaikan mereka, sekurang2nya setiap lepas solat.

Allah telah berfirman dalam Surah 17 Al-Israa' : Ayat 23 - 24
[23] Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) walau perkataan "AH" sekalipun dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

[24] Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya dengan belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.
English translation:

“Your Lord has commanded that you worship none but Him, and that you be kind to your parents. If either or both of them reach old age with you, say not to them (so much as) “UGH” nor chide them, and speak to them a generous word.

And make yourself submissively gentle to them with compassion, and say: O my Lord! Have compassion on them, as they brought me up (when I was) little.”

Golongan yang tidak disukai Allah

Tazkirah Jumaat hari ini disalin daripada blog Brother Adib.....
Senarai golongan orang yang tidak disukai oleh Allah swt sebagaimana tercatit dalam Al-Qur'an. Sama-sama kita ambil peringatan:

Al-Mu'tadun
~ golongan yang menentang dan melampaui batas.... "Kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang -orang yang melampaui batas" (Al-Baqarah : 190)

Az-Zolimun
~ golongan yang suka melakukan kezaliman....
"Allah tidak suka kepada orang-orang zalim" (Ali-Imran : 57)

Al-Mufsidun
~ golongan yang suka melakukan kerosakan....
"Sedang Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan" (Al-Maidah : 64)

Al-Musrifun
~ golongan yang boros....
"Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampau (melakukan pemborosan)" (Al-An'am : 141)

Al-Kho'inun
~ golongan yang melakukan pengkhianatan....
"Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang khianat." (Al-Anfal : 58)

Al-Mustakbirun
~ golongan yang sombong....
"Sesungguhnya Dia tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur" (An-Nahl : 23)

Al-Farihun dan Al-Mukhtalun
~ golongan yang suka membangga diri....
"Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang bermegah-megah (membangga diri)" (Al-Qasas : 76).... "Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga diri" (An-Nisa' : 36)

Al-Mujahirun bil Qaul al-Musi'
~ golongan yang suka mengucapkan kata-kata buruk....
"Allah tidak suka kepada perkataan2 yang buruk yang di katakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang) kecuali oleh orang yang teraniaya." (An-Nisa' : 148)

Do not get angry!

Prophet Muhammad s.a.w. advised "Do not get angry! Do not get angry!". He repeated that three times!


.

Tambah Masa....

Kita boleh tambah masa? Pasti boleh...... cuma perlu pindahkan masa daripada perkara dan kerja yang tidak mendatangkan hasil. Masa kita untuk keluarga, mendalami ilmu dan perkara berguna boleh diganda berkali-kali menggunakan strategi berikut:
  • kurang menonton tv
  • kurang berbual kosong dan teh tarik
  • kurang melayar internet dan facebook
  • jauhi membaca akhbar pada pagi hari
  • jauhi konsert di stadium, studio dan tv
  • jauhi blog politik dan yang tiada makna
  • jauhi memikir perkara yang basa basi
  • jauhi bertengkar perkara kecil
Banyak cara lain untuk tambah masa kita. Jemput tambah di "comments"....
.

Who are We?

Moving outwards to 100 million light years away into space, we (human) are not even the size of spec of dust! Very miniscule within the bigger picture of Allah's creation.....

Moving inwards to 0.0001 angstroms into our body, we (human) are evidence of miracles of creation which destroy the simplistic darwin's fairytale of evolution.....

There is no God but Allah,
Samiqna Wa'ataqna (I hear and I submit to you), Ya Allah

http://www.youtube.com/watch?v=9BjHvwSvpOw


.

Good for non-Muslims to learn about Islam

Memang menjadi tanggungjawab setiap Muslim untuk menyampaikan seruan Allah kepada setiap orang dengan cara yang penuh berhikmah. Tidak perlu marah2 dan tidak perlu paksa2. Perkara dibawah terjadi kerana kekeliruan Muslim sendiri...... mari kita perbetulkan:
Letter to Newspaper by a non-Muslim
copyright
www.thestar.com.my
Good for non-Muslims to learn about Islam
It is gratifying to read that Kelantan Mentri Besar Datuk Nik Aziz is defending Perak DAP secretary Nga Kor Ming’s recital of Quranic verses in his speech. I think it’s about time that non-Muslims learned more about Islam.
When I was schooling in Alor Star, I remember going to school on Saturdays and joining the Quran dan Tajwib classes just for fun. The religious teacher (Ustaz Salleh) was amused that a Chinese boy would sit at the back of the class listening to his friends reading from the Quran. However, Ustaz Salleh did quietly inform me that I was not to touch the religious book.
When I was in Form Four, I remember a teacher, an Indian Christian, urging my classmates to do something for another classmate who was suffering from depression. My Muslim classmates suggested that we buy a copy of the Quran for him.
So we contributed to the fund and the Muslim boys bought a copy of the Quran.
And then the Muslim boys told the teacher and the non-Mulsim boys that we were not allowed to touch the book.
When I started working as a teacher in rural Kedah, I remember one incident when we as a group of teachers were invited to a kenduri on Nabi Muhammad’s birthday at the compound of the local mosque.
We were told that we could eat just about anything on the table, except the beef. The cow had been slaughtered as a form of sacrifice and so should be consumed only by Muslims.
We wanted to enter the mosque, but they encouraged us not to. It is sad that as a non-Muslim Malaysian, I don’t know much about Islam.
I have been invited by Christian, Hindu, Buddhist and Sikh friends to visit their churches or temples, to attend their religious classes, to attend their religious ceremonies, to read their holy books which were presented to me as gifts, to take up their correspondence courses, to listen to and watch their free CDs and DVDs, but I have never once been invited by a Muslim friend to learn something about Islam.
So, thank you, Nik Aziz, for making that positive statement about a non-Muslim reciting a verse from the Quran.
G.K. LIM,
President, HRD Gateway,
Kuala Lumpur.

Ya Allah.... hanya Dikau yang daku sembah....

Surah Al-Hasyr (59) Ayat 23 dan 24

[23] Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia;
Yang Menguasai (sekalian alam);
Yang Maha Suci;
Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan);
Yang Maha Melimpahkan Keamanan;
Yang Maha Pengawal serta Pengawas;
Yang Maha Kuasa;
Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya);
Yang Melengkapi segala KebesaranNya.
Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.

[24] Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk;
Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada);
Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya);
bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya;
bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.
.

Prophet Muhammad s.a.w. ~ family trees

{click the family tree to view enlarged image}

Family tree of the Prophets from Adam to Muhammad s.a.w.
source: www.WhyIslam.org















Family tree of Prophet Muhammad s.a.w., family and sahabah
source: Sirah Online












Family tree of Prophet Muhammad s.a.w. descendants
source: Syed Muhammad Shaiful














Wallahu'alam (and Allah knows best)
.

Motion Picture "The Message"

"The Message" is a movie released in 1976 about Prophet Muhammad s.a.w. and Islam. It is based on historical facts and not preachy. A very good introduction to all non-Muslims and an excellent refresher for Muslims. I've watched it many times and still feel moved by it.

The movie is also known as "Mohammad, Messenger of God". Anthony Quinn was in the movie as Saidina Hamzah (Prophet Muhammad's uncle).

View the trailers on YouTube, click here.
Read the customers reviews and buy the DVD from Amazon.com.
You can also buy the DVD from Wayang2U.com.

Muhammad Messanger of Allah


This seal was used on letters from the Prophet to Rulers of Egypt, Rome, Persia etc.... calling them to Islam.

The seal is translated as
"Muhammad Rasul Allah" or
"Muhammad Messanger of Allah"

It was designed with such care and humility which ensure the word Allah is placed above the word Muhammad!







.

Prophet Muhammad s.a.w.~ Masjid Nabawi, Madinah

.
Satellite image of Masjid Nabawi or the Prophet's Mosque, Madinah
(source:
Islam.tc)


















The grave of Prophet Muhammad s.a.w. is below the green dome
(source:
SanDiego Azadaar)














Behind this gate is the grave of Prophet Muhammad s.a.w. The graves of Caliph Abu Bakar r.a. and Caliph Umar r.a. are also located within the gate
(source:
Islamicfinder)














If you visit the grave of Rasulullah, ensure that you turned around facing Qiblat (Kaabah) if you want to doa (pray). Muslims pray or doa DIRECTLY to Allah, and DO NOT use any intermediary, not even via our beloved Rasulullah s.a.w.
.

Usaha Kita

Dipetik daripada Zaharuddin.net, idea usaha kita untuk Palestin:
Nabi s.a.w bersabda dalam hadis yang sangat popular :-
Erti : Sesiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mencegah dengan tangannya, barangsiapa yang tidakmampu, cegahlah dengan lisannya (perkataan dan tulisan), barangsiapa yang tidak mampu, cegahlah dengan hatinya (iaitu dengan rasa benci)"
apalestin.jpg
Gambar ihsan Utusan Malaysia
USAHA KITA : PILIHLAH
Natijahnya, pilihlah salah satu atau lebih dari satu dari tindakan di bawah untuk membantu saudara kita di Palestin yang dijajah dan Palestin yang sedang cuba dijajah.
1) Bantuan tenaga dan diri ; Pergilah ke medan di Palestin, jika anda ada cara, kemampuan dan keikhlasan. Sama ada untuk membantu menghantar bantuan kemanusian, perubatan, psikologi atau yang lebih dahsyat dari itu dari segi fizikalnya..
2) Bantuan Harta : Bagi yang tidak mampu pergi ; sumbanglah bantaun kewangan atau pakaian dan lainnya kepada badan yang dipercayai lagi berwibawa di tempat anda. Agar bantuan tersebut boleh sampai kepada rakyat Palestin yang sedang menderita. Cuaca sejuk kini tidak menentu, di UK kami ditimpa cuaca sejuk luar biasa sehingga (negatif 10) atau -10 darjah celcius. Palestin juga berada dalam cuaca sejuk, sekitar di bawah 10 celcius di sebelah malam
3) Bantuan Doa ; Bagi yang tidak mampu memberi kedua-dua bantuan di atas, atau termasuk juga merkea yang mampu, teruskan berdoa untuk keselamatan rakyat Palestin, Iraq dan umat Islam, doakan bala bagi Yahudi, pemimpin Amerika dan rakyatnya yang menyokong, pemimpin Mesir dan sekutunya-sekutu mereka yang membuka jalan dan menyokong serangan pengganas Yahudi ini.
4) Solat Hajat ; Bagi mereka yang berpegang kepada bolehnya dilakukan solat hajat sama ada secara individu atau berjemaah. Anda turut boleh meneruskannya.
5) Menyertai Demonstrasi Aman : Sertailah ia dengan aman dan makmurkannya, namun jangan lupa juga memakmurkan masjid di kala Subuh dan waktu-waktu lain.
6) Menulis ; Tulislah di blog, web, forum anda, ruangan akhbar, majalah yahoogroup dan lainnya, buatkanlah kajian ringkas dan permudahkan penyampaian info kepada orang ramai berkenaan kezaliman Yahudi terhadap Palestin dan sekutu-sekutu mereka.
7) Ceramah ; anda mampu ceramah? berikanlah ceramah berkaitan isu ini atau hadirkanlah diri ke ceramah berkaitannya di tempat anda.Anda tidak semestinya seorang ustaz/ah untuk ceramah dalam bab ini, wartawan pun boleh.
8) Boikot : perkukuhkan boikot barangan Yahudi dan Amerika di ketika ini. Hantarlah surat dan bantahan, petition, memorandum kepada kedutaan Amerika, Mesir dan sekutu jahat mereka. Pelajar Al-Azhar, kami mendambakan tindakan dan usaha anda terhadap kerajaan Mesir.
TINGKATKAN KEPEDULIAN
Tingkatkan kepedulian kita terhadap nasib saudara kita umat Islam. Jangan dirasakan usaha kita sangat kerdil, tidak mampu memberi sebarang kesan. Yakinilah bantuan Allah, sangka baiklah dengan Allah, nescaya Allah bersama hambaNya yang bersangka baik dan taatinya.
Sebagai sebuah hadis qudsi ertinya:
أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني
Allah menyebut : aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, dan aku bersama mereka apabila mereka mengingatiKu (Riwayat Muslim)
Sebahagian riwayat lain pula berbunyi :-
أنا عند ظن عبدي بي إن ظن خيرًا فله وإن ظن شرًا فله
Erti : aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, sekiranya mereka bersangka baik, maka akan ditunaikan, jika mereka bersangka buruk, turut akan ditunaikan ( Riwayat Ahmad, Ibn HIbban)